الصنبور-العظيم

الصنبور العظيم

أعوذ بجلدة الحنفية من المفتاح الانجليزى الرجيم

بسم جلدة الحنفية العظيم

سورة التاكسى "1"

تاء كاف سين ياء (۝) تلك آيات الصنبور العظيم (۝) لتنذر الركاب بالنفر وركاب التكتك وغيرهم من الكافرين (۝) وكذلك من ركب الأتوبيس والموتوسيكل والسائرين (۝) الآ إن الهكم إله واحد أرسل لكم التاكسى لتركبوه وزينة للعالمين – وكذلك تمتطوه بعد الماتشى مهللين (۝) فلا تتخذوا من دونه مواصلات إن ذلك لمن عمل المجرمين(۝) ولاتركبوا الأوتوبيس اللعين (۝) إلا للمعادى والمهندسين(۝) كذلك تخفف الجلدة عنكم لعلكم تتذكرون (۝) أما من اضطر غير باغ ولاعاد فليركبه للدراسة والمغربلين (۝) وماكان جورج إلا بشر مثلكم يوحى إليه أنما جلدتكم جلدة واحدة صنعة اليابان والصين (۝) حرم عليكم الطفطف واللنش وما فشخه الكومسطبل وما أكلته البارومة وكل غول لبنزين (۝) نحن نتلو عليك اعجازاً علمياً لتفحم المسيحيين والمسلمين (۝) ولسوف ننزل عليك أحدث السور وماكنا بمخرومين – فلتركبن الصاروخ العظيم (۝) ولتعودن زمن آبائكم الأولين – من القردة والشمبانزى الخاسئين (۝) نحن نقص عليك نبأهم بالحق لتنذر قوماً قد أنذر آبائهم بس نسيوا فلعلهم يتذكرون (۝) فسبح باسم جلدة الحنفية العظيم (۝) واستعن به من كل طوفان أو ريح صرير (۝) لئلا يأتيك فى السرير (۝) إن الجلدة لغفور شكور (۝) ألا إن جلدتكم بكل شيء خابور (۝)

تفسير سورة التاكسى "1"

جلدة الحنفية فى الأول كلم موسى وقله أنا حبعتلك الصنبور – موسى ماسمعش وقعد يقوله إيه؟ الزابور؟ جلدة الحنفية يقوله الصنبووووور – التانى يقوله إيه ؟ الزابور؟ أتارى موسى كان نايم طول الليل مع زيبورا وجلدة الحنفية صحاه الفجر من أحلى نومة فكان لسة نايم على روحه وكل تفكيره فى الزابور – المهم جلدة الحنفية سابه شوية قالك يمكن يوصل الرسالة صح بس لقاه بيهرتل – فقرر يسيب الخلق يهبلوا تلتلاف سنة على بال مايخترعوا التاكسى والإنترنت وبعدين اختار جورج عشان يوصل الرسالة – وأول سورة نزلها عليه هى سورة التاكسى عشان محدش يقول إنه إله مش متحضر ومش مواكب العصر – حتى تلاقى إنه بيتكلم عن الأوتوبيسات والصواريخ والترسكل ومما جميعه – وبرضه الصاروخ المذكور فى الآيات دى صاروخ يرتحل فى الزمن ويعود بالبشر إلى يوم أن كانوا قردة خاسئين إذا استمروا على اعتقادهم فى الأديان الابراهيمية وامتنعوا عن الانصات إلى كلام جلدة الحنفية العظيم – قوللى بقى إن ده مش اعجاز علمى – طبعاً ناس طعنت فى صحة الآيات دى واستشهدوا بالآيات الأخيرة انها مش ماشية مع السياق والسجع وزى ماتكون محطوطة حط – قام جورج قال وإيه يعنى طب ماتشوف آخر سورة آل عمران والنساء يعنى همه دول اللى عدلين أوى – وبعدين دى سورة التاكسى تنبأت بسلس البول فى السرير أخر الليل وهو ده تفسير كلمة الطوفان اللى هى من آيات جلدة الحنفية لما تسيّب عالآخر – واللى حصل بالظبط إن جورج لما كان الملاك عزرائيل بيوحى إليه كان جنبه الصحابى فادى وسامع وشايف اللى بيحصل بس مدكن – المهم أول ما فادى سمع جورج بيقول “فسبح باسم جلدة الحنفية العظيم” قام لقى نفسه تلقائى بيكمل الآيات الباقية من نفسه قام جورج قاله “هكذا أنزلت” زى كدة عملة عمر بن الخطاب لما سمع “فكسونا العظام لحما ثم أنشأناه خلقا آخر” قام قال فتبارك الله أحسن الخالقين فقام التانى قاله هكذا أنزلت – هى نفس الشغلانة – أما بالنسبة للملاك عزرائيل وسبب اختيار جلدة الحنفية له بدل جبريل إن جبريل غَلِّس وعمل فيها قرن خاصة بعد عقد العمل اللى كان جاله فى السعودية أيام محمد فقام جلدة الحنفية جاب عزرائيل بداله اللى ماعندوش يامة ارحمينى عشان يمشى شغل – يالله أهو رزق الهبل عالمجانين.

سورة التاكسى "2"

هل أتاك حديث التاكسى المتين (۝) إنا مكنا له فى الأرض وآتيناه من الكبالن والمساعدين (۝) وكذلك جهزناه بالفرملة والدبرياج ومن كل بوبينة وأبلاتين (۝) ومن عواميد كردان وعفشة وصاج وبنزين (۝) ومنه البيجو والفيات والرينو والستروين(۝)  وكذلك ال ١٢٨  (۝)  أفلا يدل ذلك على جلدة الحنفية العظيم (۝)  وكذلك رسوله الكريم  (۝)  نبيكم جورج ومن تبعه بإحسان إلى يوم الدين  (۝) كفادٍ وفويْسٍ ونفين (۝)  الذين هم بالجلدة مؤمنين  (۝)  وللهشتجات مشيرين (۝)  وأخر من المبشرين بالبيسين  (۝)  وماأدراك ماالبيسين  (۝)  وما فيه من مفلقسين (۝)  أما الغافلين المجرمين  (۝) فلهم المحيط المكين  (۝) فلاأقسم بمواقع الكمين  (۝) وإنه لقسم لو تعلمون عظيم  (۝) يعرفه الضباط والمخبرين  (۝) إنه لصنبور عظيم  (۝) لايمسه إلا المتصنبرين  (۝) أما من اتبع المفتاح الأنجليزى الرجيم  (۝) فأولئك هم المفشوخين (۝) إنا أعددنا لهم الخرطوم المبين  (۝) وماأدراك ماالخرطوم المبين  (۝) إنه البلبول الدفين  (۝) فاستقم على الماسورة ولاتكن من المنقطين  (۝) واستعذ بجلدة الحنفية من المفك اللعين  (۝) إن جلدة الحنفية بكل شيء عليم.

سورة السَرك

(أو سورة الفراندة كما ورد فى بعض المواسير)

سين راء كاف (۝) صنبور أحكمت صواميله لئلا تكونن من المفكوكين (۝) إذ ناجى جورج ربه قال رب إنى كنت من المنقوطين (۝) قلنا ياجورج لا تبأس واستعذ بالجلدة من المفك اللعين (۝) قال رب أعِنّى على عبادك المتبضينين (۝) الذين هم فى خرفهم يستهبلون (۝) ومنهم الأشعرى اللعين (۝) قلنا ياجورج لاتحزن إنه ابن مجانين (۝) دُهُلٍ بعد ذلك بضين (۝) قال رب اجعل لى آية يخروا لها ساجدين (۝) قل نطوا من الفراندة إن كنتم صادقين (۝) فإن لم تفعلوا ولن تفعلوا فنطوا من السطوح ونبقى خالصين (۝) أو تزحلقوا على الدرابزين (۝) قالوا إنها لشغلانةٍ طين (۝) ومانحن بفاعلين (۝) قلنا اضرب بعصاك البحر وابقى قابلنى إذا انشق نصين (۝) فضرب جورج البحر بعصاه فما صار من شىء فإذا بهم صائحين مهللين (۝) كذلك نفصل الآيات لقومٍ يتشفشخون (۝) إن الجلدة لقوى متين (۝) مواظب على الجيم ممتلىء سمين (۝) مالك المحيط والبسين (۝) يلعب بالعقلة والمتوازيين (۝) وبالبيضة والحجر يامنيليين (۝) فسبح باسم الجلدة العظيم (۝)

سورة السَرك – تفسير ابن خطير

إن جورج لما وصل المسيسيبى كان وراه قومه وبصوا لقوا نور من على بعد فجورج قاللهم خليكوا هنا أنا حاروح أشوف فيه إيه لايكون ماس كهربائى وللا حاجة. فبص لقى جلدة الحنفية قاعد بيضرب سيجارة ولما شاف جورج بصّله وقالّه عايز إيه فى يومك اللى مش فايت ده قام جورج قالّه العالم اللى ورايا دول عايزين معجزة منك جلدة الحنفية قالّه روح قوللهم أنا حاضرب البحر بالعصاية ومش حايحصل حاجة وادينى أهوه باتنبأ إن مافيش حاجة حاتحصل – قام جورج قالّه بس أنا مش معايا عصاية قالّه يعنى هية جت على دى ياعم ارمى الموبايل بتاعك – جورج قالّه ده انا شارى الموبايل بالشىء الفلانى جلدة الحنفية قالّه اعمل زى مابقوللك – جورج رجع لقومه وقاللهم ادينى أهوه كلمت جلدة الحنفية وباتنبأ إنى لو رميت الموبايل ده فى البحر مش حايحصل حاجة وفعلاً جورج عمل كدة ومحصلش حاجة وكل اللى حصل إن الموبايل اتبل وخرب – الناس شافوا كدة كلهم سجدوا لجلدة الحنفية مهللين. صحيح باجماع العلماء واختلف المفسرون على الموبايل ابن المعزة قال الموبايل كان نوكيا والظبرانى قالك لأ ده كان سامسونج بكاميرا أمامية احدث موديل. ياللا أهوه رزق الهبل عالمجانين.

سورة الهِبْل

قل أوحى إلى أنه استمع نفر من الهبل قالوا إنا سمعنا صنبورا عجباً يهدى إلى الدش فآمنا به ولن نشرك بالجلدة أحدا (۝) وإن منا الملحوسين ومنا الملطوشين ومنا من ساق فيها الهبلا(۝) وإنا نظرنا إلى السماء فوجدناها ملئت هباباً ودخنا(۝) وإنا كنا إذا أمطرت تزلقنا على الأسفلت زلقا(۝) فمن يتزلق الان يجد له خرطوماً دكرا(۝) يفشخونه به فشخا(۝) ثم يعبطونه عبطا(۝) قل لإن اجتمع الهبل والهطل على أن يأتوا بمثل هذا الصنبور لما أتوا بمثله خرفا(۝) إنا ربطنا على قلب المحبس ربطاً(۝) فقرطنا قرطا(۝) ويسألونك عن الساعة قل لا يعلم أمرها إلا الجلدة فلا تمار فيه أحدا . فإن سألوك عن الساعة فقل الساعة خمسة إلا خمسا(۝) فإن جادلوك فحدّفهم طوباً وزلطا(۝) ومن يرتد منهم عن دينه فسوف يأتى الجلدة بقوم يحبهم ويحبونه طحنا(۝) إنا عرضنا الأمانة على السماوات والأرض والجبال فأبين أن يحملنها وحملها الإنسان إنه كان ابن كلب ع#صا(۝)سنشخر له شخرا(۝) ثم لنشخر له شخرا(۝) ومراته هية راخرا(۝) سنخرمها خَرما(۝) فابتهل إلى ربك أن يكفيك شر البقرا(۝) وسلامٌ عليك ونراك بُكراً

سورة محاسن

اطفح باسم ربك الذى خرق(۝) خرق النسوان ومانخرق(۝) اطفح وربك الأخرم(۝) الذى خرّم ومانخرم(۝) كلا فلا تقفن على الناصية(۝) حيث وقفت محاسن والزبانية(۝) إنما هى ليا(۝) وخليك انت مع بتاع ابن تيمية(۝) وإن أراد أن يناظرك ثانية(۝) فلا تطعه وقوﻟله فلقس واقترب(۝)

أسباب النزول

جورج كان بيتعبد فى غار ام سحلول قام جلدة الحنفية طبّ عليه ومعاه صحن بوظة وقاﻟله اطفح. جورج يقوﻟله ماأنا بطافح. جلدة الحنفية يقوﻟله اطفح جورج يقوﻟله ماأنا بطافح (قالها ثلاثاً)، ورغم إن جلدة الحنفية عارف إن جورج مزاجه مش فى البوظة بس برضه أهو بيرذل عليه – والسبب هوه إن جلدة الحنفية كان حاسس إن جورج فيه حاجة بينه وبين البت محاسن اللى بتقف على الناصية وجلدة الحنفية كان عينه منها قام قاﻟله محاسن دى بتاعتى أنا خليك انت فى الواد ابو ريالة اللى عمال يطلعلك فى كل حتة – وطبعاً الآيات هنا بتوضح كرم جلدة الحنفية وأخلاقه العالية. ده غير احترامه الشديد للمرأة وأديه منزل سورة كاملة باسم محاسن على الرغم من إنها سوابق طول عمرها بس برضه ذكرها فى كتابه ماهو مش معقول ينسى فضائل أول واحدة.

سورة آل خرمان

الخرمان(۝) أدمن الدخان(۝) والبانجو والكونكان(۝) فبأى آلاء جلدتكما تكذبان؟ (۝) أرسل لكم الخرفان(۝) ثم العسكر المتان(۝) فبأى آلاء جلدتكما تكذبان؟ (۝) يامعشر الهبل والهطل إن استطعتم أن تنفذوا من أقطار السماوات والأرض فانفذوا وخذوا معكم الإخوان(۝) ولاتركبوا من الصواريخ إلا ماصنع فى اليابان(۝) وليس ماصنّعته تايوان(۝) إن الجلدة لصاحب مزاج وشمام(۝) يتعاطى الخشخاش والبرشام(۝) من خير ماصدرته طالبان(۝) ومنقوع الصرم والدكر من اللبان(۝) فبأى آلاء جلدتكما تكذبان؟(۝) إن جلدتكم لعكروتٍ ألعبان(۝) وأجدع من سوبرمان(۝)وليلة الجمعة يروح بيتهم خلصان(۝) فبأى آلاء جلدتكما تبرشمان؟(۝) فسبح باسم جلدتك ذو الجنان والمورستان(۝)

سورة جورج

الذين آمنوا بجورج روّقنا بالهم وعدلنا مزاجهم(۝) والذين لم يؤمنوا طلعنا دينهم وأيمانهم(۝) ولعنّا أبوهم وأبو أشكالهم(۝) وعبطنا أبنائهم و”فعفصنا” نسوانهم(۝) وصادرنا مالهم وخنصرنا معاشهم(۝) وبلوناهم بنقص كالسيوم وقوسنا عظامهم(۝) وعلقناهم من صياصيهم وشخرنا لهم(۝) وعرضناهم على الملائكة صفاً وقلنا بص شوف المفشوخين اهم(۝) اهم اهم اهم(۝) ياخى احمد ربنا على من أرسلناك لهم(۝) إنا كفيناك شر من هم أنيل منهم(۝) إن الذين كفروا بالجلدة ذنبهم على جنبهم(۝) قوللهم يبطلوا احسنلهم(۝) سنغريهم بأفلام سكسٍ ثم نفقأ عينهم(۝) ونأكل أكلهم ونقطع لهم زغالاليهم(۝) إن نبيهم جورج برقبهتم كلهم(۝) وأد اللى أدهم(۝) واجدع من دين أمهم(۝) والجلدة برضه احسن منهم(۝) فسبح باسم ربك وسيبك من عبطهم ومن هبلهم(۝)

 ملحوظة: كلمة “فعفصنا” مكتوبة بلغة الصنبور (اللى هيه اللغة الحنفية القديمة) – والحدق يفهم.

سورة البطيخة

 أ ف ص(۝) صنبور أنزلناه عليك بالقسط لئلا تكونن من المتسرسبين(۝) إذ ناجى جورج ربه قال رب أعنى على عبادك المتسفسطين(۝) الذين هم يهرون فيما لا يعلمون(۝) والذين هم بالجلدة يكفرون(۝) قال ألم ننهك عن المتحذلقين(۝) الذين هم بغير علم يفتون(۝) وفيما ليس لهم فيه يتنقورون(۝) كلا فسوف يُفشخون(۝) ثم كلا سوف يفشخون(۝) كلا سوف يفشخون فشخ البعير(۝) فيُصْبٍحُنَّ كالحمير(۝) ولقد آتيناك من علمنا العظيم(۝) ومن علم الطب والصيدلانيات والفسيولوجى والشرايين(۝) كلا إن هيكلَ زَرْوَط لمأفون(۝) فوطته صفراء وكوزه مخروم(۝) وفى المناظرات مهزوم(۝) وإنا له لمغرقون(۝) فى محيطٍ مكنون(۝) أو لم ير أن الجلدة ينبت لكم من الأرض بطيخاً فلعلكم تشكرون(۝) أفإن كان لوفاً أو صوفاً فهلا تأكلون(۝) أفإن كان بغير لبٍ فهلا تقزقزون(۝) أدمغتهم كالبطيخ فزادهم الله بطيخاً لئلا يفقهون(۝) وإن كنتم فى ريب مما نزلنا على جورج قل فأتوا بخرطوم من مثله إن كنتم صادقين(۝) قُرعٌ خُضرٌ حُمرٌ وانا لملونون(۝) إن الجلدة لقوى متين(۝) فعالٍ للخير محتدٍ أمين(۝) فسبح باسم ربك وقل عالسكين عالسكين.

تفسير ألف فاء صاد

الجلدة كان مشغول بيكتب سورة البطيخة فبص لقى جورج سايبله رسالة على سكايب بيقوله الحقنى أنا طهقت من العالم اللى بتفتى فى اللى مالهومش فيه. قام جلدة الحنفية القريحة اشتغلت عنده وابتدا يكتب فى السورة التانية بس عشان الدنيا كات حر عنده فوق قامت دماغه ساحت وكله دخل فى بعضه وطلعت سورة تحوى القضيتين مع بعض (قضية الفوطة الصفرا وقضية البطيخة فى نفس الوقت). المهم العلماء احتاروا فى تفسير ألف فاء صاد. فيه ناس قالت ده يقصد الحلو فات وصبح وناس تانية قالت ده يقصد أنا فاض بيه وصديت (أصل جلدة الحنفية كان أما يزهق تلاقيه يقول كدة). أما بخصوص الإسم المذكور فى الآيات فهو أحد الأسماء التى أطلقت فى هذا الوقت على أحد المشركين بالجلدة وهو له عدة اسماء منها المستر إسكيليتال ومنها الأستاذ تيمووثى ماكافييتى. وعلى أى حال السورة فيها إعجاز علمى بدليل إن حرف الصاد اتكرر فيها سبع مرات ولو قسمت الرقم ده على تسعتاشر حايطلعلك رقم يقبل القسمة على مش عارف إيه لما تضربه فى حاجة كدة. وبرضة حتلاقى إن لفظة البطيخة اتكررت تلت مرات، مرة عشان جورج والتانية عشان فادى والتالتة عشان الحبايب. ياللا أهو رزق الهبل عالمجانين

أول حديث فشيخ مباشرة من جلدة الحنفية شخصياً

عن ابن أبى فنطاسٍ رضى الجلدة عنه وأرضاه أنه قال: كنا جلوساً لدى رسول الجلدة صلى الجلدة عليه وسلم فخرج علينا قوم من بنى خرافٍ وقالوا أن كبيرهم الفجلى أخبرهم أن دينهم هو الصواب وأن الإله الحق هو نبت الفجل فى البرية وليس جلدة الحنفية. فكان أن نظر إليهم رسول الجلدة (صجعم) ثم قال: " طظ ...!"
وزاد عليه الصنبورىّ أنه قال: "طظ فى البشر ..." رواه الهريدى عبد الرحيم. وفى رواية أخرى أنه قال: "صو واطّ ...!" بفشخ الطاء رواه الهريدى "أبْد الرخيم".
وقيل أن بلغ نبأ ذلك إلى ورقة بن كشكول فقال: ماعلمنا أن جورج قد قال "طظاً" قط. فكان أن رد عليه البطوشة بن الملطوشة وقال: انت اللى ماتعرفش جورج.
والجلدة ورسوله أعلم.