الرد على هيثم طلعت

النبي المرتد وفشخ منطق هيثم طلعت

Apostate Prophet - النبي المرتد

منع البوركيني يساوي قتل المرتد

ازيكم جميعا..

أنا النبي المرتد, في دكتور اسمه هيثم طلعت عمل فيديو عني, عني أنا آخر الانبياء, ولازم اوضح شيء مهم جدا, إنه دكتور عشان كلنا نبقي واخدين بالنا من المعلومة المهمة دي!

اعلان الفيديو بيقول “الملحد المدعي” … أنا بقي مش فاهم ده معناه إيه, هل أنا بدعي إني ملحد؟ ولا أنا أصلا مش ملحد؟ ولا أنا مدعي وملحد؟

أهو أنت اللي مسلم مدعي هههه

الفيديو بعنوان اللي عمله هيثم اسمه “النبي المرتد: ليه مش بينقض الاديان الاخري بجانب الاسلام؟ (نقض العلمانية)” .. علمانية ! … ما علينا!

فيديو هيثم طلعت

نقض ونقد الفيديو

هيثم طلعت عامل اعلان للرد عليَّ في أول الفيديو بـيقول “ان لو الدين هو محور منظومتك الاخلاقية, إذا كل الشبهات عن لماذا هناك عقوبات في الاسلام ستسقط” .. وأنا بسأل هو ليه اصلا في اعلان؟! المهم بيكمل في الاعلان ده ويقول “إذا, لما النبي حكم على اليهود في قضية دعارة هو سألهم, ماذا عندكم في كتابكم المقدس؟ وكان رد اليهود الاية الخاصة بالرجم التي تقول سنرجمها بالحجارة حتى تموت. شكرا ايها المرتد, إنك تؤكد أن الاسلام هو الرسالة الوحيدة الآن”

اوه بجد! .. أنا طلعت بقول إن الاسلام هو الرسالة الوحيدة ! أنا حقيقي بقيت مهتم جدا باللي هيقوله .. أنا مخي ابتدي يسخن من كلامه!

هيثم طلعت بيكمل ويقول “إزاي أنت ملحد وتؤمن بـالانسانية والإلحاد في نفس الوقت؟ دول ديانتان متناقدتان… المسلم الفرنسي ملتزم بالمنظومة العلمانية حتى في شئونه الشخصية .. الملاحدة دول مش واخدين بالهم إن الاسلام دين, ودولة, وقوانين .. في نظام اسلامي زي ما في النظام العلماني .. دول عايزين العلمانية تكون المشرع الوحيد”

هممم .. عايزين العلمانية تكون المشرع الوحيد .. أنا قلت إن كملحد انتقد الاديان كلها, لكن هيثم بيقول “أنت مش هتعمل ده لانك مجرد مرتزق” وجايب مقطع بتكلم فيه عن حسابي على باتريون.

أنا كده خلصت دقيقة واحدة بس من الفيديو .. دقيقة واحدة بس .. هو الحقيقة الفيديو لسة مبتدي, قبل كده كان مجرد اعلان, واول شيء قاله هيثم إني بأعمل كل ده عشان الفلوس.. الموضوع بقي عادي جدا إن المدافعين عن الاسلام يعملوا الادعاءات دي ويقولوا إن أي حد بيتكلم عن الاسلام بيعمل ده عشان الفلوس وأنا الصراحة مكنتش عايز اتكلم عن الادعاء ده, بس للاسف بقيت مضطر.

المشكلة ان المعلومات المقدمة بقت غير مهمة على الاطلاق في منظومة هيثم طلعت, لكن في الغرب الموضوع عادي جدا إن الناس تدعم ماديا الاشخاص اللي بتحاول تعمل تغير فكري .. بجد ده موضوع عادي جدا! وده جزء من المنظومة الغربية من مدة طويلة جدا, وأحد اهم الاسباب إزاي الغرب عمل التغير الكبير ده في القرون الاخيرة .. عشان المعلومة بيتم تقيمها والاعمال اللي فيها معرفة بيتم تقيمها, لكن الكلام ده كله مش موجود في العالم الاسلامي, هم بيقيموا رجال الدين والسلطة .. فانا عايز اشكرك على توضيح النقطة دي للناس يا دكتور!

ادعاءات هيثم طلع

هيثم طلعت بيقولي “مش من الحكمة إنك تنقتد مصدر دخلك اللي هو الديانة المسيحية, ده بيأثر على جيبك”

هو الدكتور ده كان قدامه انه يتكلم عن الموضوع الاصلي, عن الاسلام.. بس اللي هو فعليا بيعمله انه بيهاجم شخصي أنا وبيرميني باتهامات .. يا دكتور خليني اقولك إن طول ما ناس زيك بيعملوا اللي أنت بتعملوا ده هتفضلوا تحفروا قبر الاسلام  بنفسكم ومش هتقنعوا أي حد بأي حاجة!

هيثم جايبلي مقطع بقول فيه “إننا لسة لحد دولقتى مش متأكدين 100% عن احنا جينا منين وعن بداية الكون ومستقبله وشكله وإيه اللي ممكن يكون وراه وانه من الغرور إني اشتم أي حد على معتقداته وقناعاته وبيطلع بقي يعلق على المقطع دي يقول “جميل, بما إن الملحد ضعيف في حجته, ليه بيحارب الاسلام”

ضعيف يا هيثم هههه!

وبيجيبلي مقطع تاني بعديها بقول “إن الاسلام بيعاقب المرتدين بالموت” ورده “ليه الاسلام بيعاقب؟ ليه في عقوبة للمرتد؟ انها اكبر شبهة الملحدين بيقولها في الشرق والغرب.. الملاحدة دول مش واخدين بالهم حقيقة إن الاسلام ديانة, ودولة, ونظام تشريعي, زيه زي العلمانية”

لالا ثانيه واحدة, أنا بقول كده طول الوقت شكرا يا هيثم على تأكيد كلامي .. إن الاسلام هو نظام سياسي وايدوليجية مش مجرد ديانة. الاسلام نظام سياسي من القرن السابع بيحاول انه يحكم في زمنا دلوقتي.

بيكمل هيثم ويقول “في النظام العلماني في دولة, وتشريعات وتشريعات علمانية بتجرم الناس اللي بتحاول تطلع تعترض على النظام العلماني وكمثال (التشريع الوطني) في دول زي الولايات المتحدة واللي بيعني وقف وتجريم أي شيء ممكن يهدد النظام العلماني”

القانون الوطني من وجهة نظر هيثم طلعت

هيثم .. أنت هتشتغلني؟! أنت بتهرج؟! التشريع الوطني هدفه انه يخلي الحركة والرد الارهاب اسرع, القانون ده اتشرع بعد احداث الحادي عشر من سبتمبر .. فاكر أنت الموضوع ده, لما واحد من اخواتك في الايمان عمل الواقعة الاراهبية دي .. يلا ما علينا نرجع بقي لكلامك إيه علاقة القانون ده بالعلمانية .. هو إيه مشكلة الكابتن ده مع العلمانية وليه عملاله خرم كده .. أنا أصلا مش بجيب سيرة العلمانية هههه

بيكمل هيثم ويقول “ومع ذلك, كل الجيوش للدول العلمانية بتتحرك عشان توقف أي هجوم بيمثل تهديد للمعتقدات العلمانية, ومن اجل حماية النظام العلماني الملايين من البشر اتقتلوا وأنا بتكلم دلوقتي الجيش الامريكي بيحرك قواته بعشرات الالوف من الجنود في اتجاه الشرق الأوسط في احتمالية لضرب ايران.. العلمانية بتحرق الارض وبتدمر شعوب بأكملها لمجرد حماية العلمانية. القوانين اللي بتحمي النظام العلماني لا حصر لها. اتفرج على كام دولة غربية بتجبر نساء المسلمين على قلع الحجاب” مممم البوركيني بقي اثبات لوجهة نظره .. المهم بيكمل “ليه, عشان حتة قماش ممكن تهدد القواعد العلمانية, بصوا على الغرامات المفروضة على نساء المسلمين اللي عايزين يلبسوا حجابهم, والقوانين دي بتزيد مع الوقت”

طيب تاني .. هو فاكر إن دي قواعد لحماية العلمانية .. المشكلة الحقيقة إن الناس هي اللي مش عايزة تشوف حتة قماش بس ماشية حوليهم, ويحسوا انهم مهددين .. أصل يعني بصراحة الثقافة اللي أنت جاي منهم مخلتهمش حاسين بالأمان!

بيكمل هيثم ويقول “الملحدين والعلمانيين مش شايفين أي مشكلة في القوانين دي, بس مش بيقبلوا العقوبة على اللي بيخالف التشريعات الاسلامية في الدول المسلمة”

واو .. هيثم ساوي ما بين منع البوركيني مع قتل المرتدين! وشايف إن مدام مفيش مشكلة مع منع البوركيني يبقى المفروض ميكونش كمان في مشكلة لما الاسلام يقتل أي حد مبقاش عايز يفضل مقتنع بالدين ده!

طيب .. واضح كده إن موضوع إنك تبقي دكتور مبقاش صعب قوي بيتطلب ذكاء فائق اليومين دول, ولا بيتطلب إنك تبقي إنسان امين كمان!

بيكمل هيثم “هم بيقبلوا بس العقوبة للي بيخالفوا القانون العلماني, هم عايزين العلمانية تبقي المشرع الوحيد”

هههههههههه … إيه اللي أنا بتفرج عليه ده .. بجد, هو ده شوو كوميدي؟ أنا ابتديت احس إني مش هقدر اكمل أعمل في نفسي كده واتفرج عليه!

هيثم بيكمل ويقول “الاسلام دين ودولة وتشريع. عنده نظام, قواعد, وقوانين وبيجرم أي حد هيدههم أو يكسرهم”

يا هيثم الاسلام هو نظام سياسي بيجرم وبيعاقب أي حد وكل حد بيهدد نظامه وأساسياته, احنا قاعدين هنا وبنتفرج على واحد بيشرح لينا ليه الاسلام عنده نظامه السياسي وكل الحق انه يقتل الناس عشان يحمي نظامه … اعزائي ابناء الشعوب الغربية لما بتتفرجوا على الافلام اللي فيها ديستوبيا وتنبأ بمستقبل يكون فيه نظام ديكتاتوري بيقمع شعبه ويقنعهم إن ده لمصلحتهم عشان يحميهم. المفروض تفكروا دلوقتي إن السيناريو الديستوبي ده مش مجرد قصة خيالية, لأ ده واقع واسمه الاسلام.

هيثم بيكمل ويقول “الاسلام له الحق التشريعي زيه زي العلمانية ما عندها الحق في التشريع, وحماية نفسها. عقوبة المرتد في الاسلام هي منع المهرطقين ووقفهم من نشر الشبهات بين المسلمين. هذا لحماية حقوق المسلمين في الإيمان وعدم العبث بدينهم لأن فقد الناس لدينها لهو اشد من قتلهم. خسارة الحياة الاخري هو أسوأ من قتلهم”

طيب أهو اظن الكلام واضح ليكم, قتل مجموعات من البشر هو شيء عادل للراجل ده, القتل باسم الاسلام, لأن الخيار التاني لعدم القتل هو فقدان الايمان وده السبب إن النظام الاسلامي محتاج يحمي الإيمان بالقوة, اللي من ضمنها معاقبة وقتل الناس اللي ممكن يخلوا الناس التانية تفقد ايمانها!؟

الفتنة أشد من القتل

هيثم بيقول “الله قال في القرآن (الفتنة أشد من القتل) .. إن اغراء المسلم ليخرج من دينه لهو أسوأ من القتل. أي حد ممكن يعبد ولو حتى حجرة في بيته, في حياته, بس يحارب ضد المسلمين ويخليهم يخسروا دينهم ده جريمة في الاسلام. ده حق للنظام الاسلامي في القرن الاخير الالحاد انتشر, والنازية وستانزلية ظهرت ونشروا الافكار دي في الغرب وكانت إيه النتجية, قولي إيه النتيجة؟ أسوأ مذابح حدثت كان عن طريق الافكار دي. في الحرب العالمية الثانية 5% من البشر تم إبادتهم. كانت حرب بين الملحدين واللادريين”

ههههههه الحرب العالمية كانت بين الملحدين واللادريين .. هههههههه … طيب الناس كلها تكتب كتب التاريخ تاني!

هيثم طلعت بيقول “لو رحت لأوروبا وانتقدت الاسلام في العلن, محدش هيكون عنده مشكلة معاك ونفس الكلام لو انتقدت المسيحية, والاجابة عشان محور الدول دي هو العلمانية مش الدين, فانتقد الاديان براحتك بس متقدرش تنتقد اسس العلمانية وإلا القانون الوطني في انتظارك”

هو الكابتن ده عايش في انهي عالم.. اعزائي المشاهدين العرب اللي بتابعوا الراجل ده .. أي حد هنا بيسمع الكلام ده اللي بيسمع “الدكتور” ده بيتكلم هو غالبا بيضحك فشخ دلوقتي أو هيبقى شايف هيثم بيتعاطي مخدرات من نوع جديد أو مجنون جدا. أنت تقدر تنتقد “الاسس العلمانية” للغرب براحتك ومن غير أي مشاكل. أي حد عنده حرية التعبير في الغرب, وتقدر تقول إن النظام الحالي وحش وإن نفسك في نظام تاني, طبعا شيء مفروغ منه انه هيتم متابعتك لو بتقول إنك عايز تبدل النظام العلماني بالنظام الاسلامي خصوصا لو كان صوتك شوية غضبان وقافش وأنت بتقول كده .. وده لسبب بسيط جدا .. إن مروجين النظام الاسلامي غالبا مكونش الطف حاجة للثقافة هنا وعشان كده محدش بيثق فيهم .. ومين العادي جدا إن الناس تبقي عايزة مسيحية أكتر في السياسة وفي الحكومة .. بس أنا آسف جدا .. الناس معندهاش أي تقبل للاسلوب الاسلامي اللي ممكن ينتج العنف والارهاب وممكن يطلع مبادئ وافكار زي الراجل ده بيقولها .. قتل كل من المرتدين, ومنتقدين الاسلام, والملحدين, والمثليين , واساءة معاملة النساء وحاجات تانية كتير جدا.

بجد الموضوع مؤلم ومتعب جدا إني اسمع الراجل ده .. فعشان كده .. خلوني ألخص اللي باقي!

الملخص

هيفضل يكمل كلامه ويقول إن العلمانية عندها قوانين تحميها وإن المفروض يبقى العادي إن الاسلام يبقي عنده نفس القوانين دي, بس اللي هو بيعمله هنا انه بيعمل عملية فبركة عن اسس العلمانية عشان يشرعن للتشريعات الهمجية في الاسلام. وبيكمل وبيجيب مقطع أنا بقول فيه إن اليهودية كان فيها تشريع لقتل المرتدين واللي بيحاولوا يبعدوا اليهود عن عقيدتهم وإن القاعدة دي تم تركها من 2000 سنة لما اليهودية الرابية اصبحت هي اليهودية العادية وأن الكلام ده كان قبل الاسلام بـستمائة عام وإن بكدة أنا اثبت إن الاسلام هو الديانة الوحيدة الحقيقة عشان الاسلام متغيرش زي باقي الديانات.


ده طبعا نقدر نقول عليه المنطق الاسلامي المعتاد اللي بيقول إن الكتاب هو كلمة الله المباشرة وأن كل قاعدة في الكتاب عن كل منحي من نواحي الحياة لازم نحتفظ بيها, بس أصلا المسيحية واليهودية مفيش فيهم الفكرة أو اسلوب التفكير ده, لأن المسيحية مفيش فيها نظام سياسي معتمد واليهودية بقي فيها قوانين كاملة بعد 2000 سنة من ظهورها, اليهودية تطورت وتم تشكيلها برجال دينها, لأن التوراة واللي مليانة قصص بس كمان قواعد اتكتبت من ناس عادية بالهام من الاله على عزك القرآن اللي كان كلام الله مباشرة.

الفرق بين التوراة والقرآن

الاسلام هو الدين والنظام السياسي اللي بيخالف الطبيعة البشرية واللي معندوش أي تجاوب أو مرونة مع التغير والتطور. التغير اللي هو شيء طبيعي في أي انسان.

هيثم طلعت بيكمل كلامه ويقول إن الملحدين معندهمش أي اخلاق, وبالتالي هم اشرار وانهم ضد الطبيعة البشرية, ودة طبعا شيء قمة في الغباء وعكس فكرة إن واحد ملحد تماما. السبب إن بيتم تسميتي ملحد هو إني مش مصدق في وجود اله أو في وجود الله, ده بقي في حد ذاته مش بيقول أي حاجة عن اخلاقي. أنا عندي مجموعة من الاخلاقيات اللي بتبعها وعندي أسبابي القوية لاتباع المنظومة دي, احنا بنقيم إيه الشيء اللي جيد وكويس لينا وكويس لابنائنا والناس اللي في مجتمعنا, احنا بنشوف إزاي ممكن نعيش مع بعض بطريقة افضل, إزاي نبقي منتجين, إزاي ممكن نخلي الحياة افضل لينا وللناس اللي حولينا, وده اساس إزاي القوانين النظم بيتم تشكيلها وفكرة إن الملحد معندوش اخلاق هي فكره تم دحضها من زمن كبير جدا … بس ثانية واحدة, أنا أصلا مش بتكلم على كلام ده في فيدوهاتي .. أنا عمري ما بقول إزاي الالحاد أحسن من الاسلام .. هو كل ده مش بيقول إزاي أنا غلطان في الاسلام ونظرتي له, وإن الاسلام غير ما أنا فاكر .. هو كل فكرة الفيديو اللي عمله انه يثبت إزاي الاسلام له كل الحق في انه يعاقب ويقتل الناس وإن العقوبات دي أحسن حاجة عشان هم من الله زي ما القرآن بيقول.

وعشان كده مفيش مشكلة خالص إنك تقتل المرتد! أو تقتل اللي بينتقدوا الاسلام!

اللي راجل ده بيقوله, انك لو غيرت قناعتك “وده شيء عادي انه يحصل عشان هو فعليا بيحصل طول الوقت”, يبقى من حق الاسلام انه يقتلك عشان أنت مبقتش موئمن بالاسلام وأعلنت ده .. بالنسبة للراجل ده ولناس كتير زيه, أهميتك كانسان مكتسبة فقط من كونك مسلم, وهو شيء أنت غالبا اصلا مخترتوش, لانك غالبا اتولدت لقيت نفسك مسلم .. هي دي أهميتك الوحيدة اللي لو فقدتها, لازم تتقتل!

انتم شايفين القسوة وانعدام الانسانية والهمجية في المنطق ده! انتم بجد ممكن تصدقوا إن ده عادل, وشيء كويس وإن الكلام ده ممكن ييجي من نفس الاله القوي الحكيم اللي خلق كل الكون واللي مهتم جدا بيك وادالك حياة واحدة بس وبعد كده يخلي واحد يقتلك عشان تتحرق في النار الي مالا نهاية .. الدكتور ده شرير .. أنا معرفش أصلا إزاي ممكن يطلع ويدعي لنظام ممكن عادي يقتل مجموعات من البشر .. هو اصلا من حقه يعمل كده؟

خلينا نعكسها, هل ينفع أنا اطلع ادعوا لنظام عايز يقتل المسلمين بشكل ممنهج؟ أنا مش بسأل السوءال ده لاني بربري وهمجي مجنون .. أنا بس بوضح إن دي الايدولجية الشريرة اللي احنا بنواجها.. دي الايدلوجية الوسخة الحقيرة اللي أنا قررت احاربها.

دكتور هيثم طلعت .. شكرا إنك بتفكرني إن الحرب اللي بخوضها هي اهم حرب ضد اكبر شر في عصرنا الحالي .. وشكرا لانك وريت ده لكل الناس.

شكرا لنشر الرسالة إن الاسلام هو نظام أيدلوجي سياسي لا يهتم تماما بالفرد لانه معندوش مشكله يقتله عشان يحمي المجتمع والايمان لأن كل الناس أسوء في الحقيقة من فقد الايمان .. احب اشكر الناس كلها إنها استحملت معايا, ناس زي هيثم ده اللي بيخلوني عايز ابقي قاسي ومهمتش تماما بمشاعرهم

هشوفكم تاني قريب .. وشكرا جزيلا .. وخليكم بعاد عن الاسلام

This article is a mere trial from Manetho the Writer to transform Apostate Prophet Video into slang Egyptian accent, so that more people could get to know how Haytham Talaat is such an impostor in the Arab Region as well as in Western Countries.